Efficiënt zoeken en monitoren met Hootsuite

Op sociale media vinden we tegenwoordig een schat aan informatie, maar soms zien we door de bomen het bos niet meer. Vanuit business standpunt kan het de moeite lonen op deze kar te springen, maar dan moet je er wel in slagen je doelgroep(en) te vinden en te bereiken.

Eerst moet je weten wat je wil vinden. Enkele voorbeelden:

  • Wie praat er over je brand, product of dienst?
  • Welke content kan jij zelf gebruiken voor je sociale kanalen of je blog?
  • Welke mensen uit mijn doelgroep en regio zijn online aanwezig?

Een van de valkuilen is natuurlijk tijdsgebrek. Enkele van de sterktes van het Hootsuite social media command center zijn zoeken en monitoren.

Hieronder een overzicht.

 

Om alles uit dit artikel zelf uit te kunnen proberen, is het handig een Hootsuite account te hebben. Haal vlug een gratis account of probeer de Pro versie 30 dagen gratis!

Quick search

Start door op het vergrootglas rechts boven te klikken van het Hootsuite dashboard.
Tik een trefwoord, gebruiker of hashtag in en duw op ENTER. Om de resulterende stream in je huidig tabblad op te slaan klik je op “Save as Stream”.

Wil je alleen de resultaten in een straal van 25km rond jou zien, klik je op het target icoon in het zoekveld.

Klik je op de profielfoto of tweet van een gebruiker, wordt er een venster geopend met profielinformatie. In deze popup vind je ook zijn/haar timeline, mentions, favorieten en opties om te (ont)volgen, in een lijst op te slaan, te replyen en nog veel meer.

Druk je op het driehoekje naast het twitter logo in het zoekveld, kan je behalve zoeken naar tweets ook naar users of op Facebook zoeken.

Keyword search

Ga naar “Add Stream”. Je ziet tussen de tabbladen Search en Keyword staan. Met keyword search kan je tot maximaal 3 trefwoorden monitoren. Op deze manier kan je bvb. verschillende schrijfwijzen van je bedrijfsnaam of meerdere gerelateerde hashtags volgen.

Geavanceerd zoeken

In de search tab zie je een zoekveld met geocode knop. Als je op Show examples klikt zie je dat Hootsuite werkt met geävanceerde zoekoperatoren te vergelijken met Google.

Dit zijn eigenlijk filters die je op je streams kan toepassen en zijn onmisbaar in je dagelijkse monitoring activiteiten. Eenmaal je weet wie je doelgroepen zijn en welke keywords zij gebruiken is het meer dan nuttig dit op te volgen in streams.

Laten we in de huid kruipen van een nougatproducent en enkele gerelateerde streams opzetten.

Deze voorbeeldzoekopdracht zal je alles op twitter weergeven waar de gebruiker zowel nougat als chocolade intikt. De volgorde van de zoektermen maakt niet uit en ze hoeven niet naast elkaar te staan.

Exact match zoekopdrachten

Wil je dat beide zoektermen direct naast elkaar moeten voorkomen zet je ze tussen dubbele aanhalingstekens (chocolade nougat ).

OR zoekopdrachten

Wat als je alle tweets wil zien waar het woord nougat of chocolade in voorkomt, maar niet per se beide? Dan kan je gewoon de OR-operator toevoegen (let op de hoofdletters).

Je kan de OR-operator combineren met de exact match zoekopdracht (bvb. “chocolade nougat” OR moederdag).

Negatieve zoektermen

Wat als je alleen geïnteresseerd bent in tweets rond een zoekterm, maar een ander trefwoord wil uitsluiten? Nougat –chocolade geeft een stream met alle tweets die over ‘nougat’ gaan, maar niet over ‘chocolade’.

To/From filters

Hootsuite laat toe om alleen de tweets te zien die gestuurd zijn naar of door een bepaalde account.
Wil je zien welke tweets recent allemaal gepost zijn door @NougatVital kan je ‘from:nougatvital’ gebruiken.

Emoties

Deze filters detecteren positieve en negatieve emoticons. Ook variaties worden gedetecteerd. Dus als je zoekt naar ‘:)’ zullen ook tweets met ‘=)’ of ‘:P’ getoond worden.

Filteren op vragen

De ‘?’ operator vindt alle tweets die een vraag bevatten. Dit kan handig zijn voor je dienstverlening naar klanten toe of gebruikers te vinden die interesse tonen in je product.

Links

Wil je alleen tweets zien die links bevatten gebruik je ‘filter:links’. Wil je alle tweets zonder links zal je ‘–http’ moeten gebruiken.

Locatiegebonden zoekopdrachten

Dit kan nuttig zijn als je alle tweets uit een bepaalde regio wil bekijken. Bvb. alle chocolade vragen regio Gent vind je met ‘chocolade ? geocode:51.057161719026396,3.70198181087775,20km’.

Hoe vind je de coördinaten van een locatie? De huidige locatie van je Hootsuite app kan je bepalen door op het target icoon in het zoekveld te klikken.

Als je de coördinaten wilt ophalen voor een locatie die je ziet in Google Maps, klik je met de rechtermuisknop op de kaart en selecteer je 'Wat is hier?'. De coördinaten worden weergegeven in het zoekvak.

Talen filteren

Wil je alle tweets zien over nougat in het Nederlands, maar geen retweets? Dat doe je met ‘nougat –RT lang:nl’.

 

Heb jij nog Hootsuite search tips?

More in this category: Hootsuite verjaart! »
back to top